https://www.talouselama.fi/uutiset/te/f ... parit:ee70
Tammi-helmikuussa voi maan tarve vastata 15 000 MW:n teholla tuotettua sähkövirtaa, kun taas kesällä tarve voi olla vain 8 000 MW. Vaoaa-ajankohteiden rakentamissääntöjen lisäksi ja vahvistimien vaatiman tehon, vaikkapa 1 000 W - 1500 W yleisluokassa, kokonaisuuteen voi vaikuttaa myös suoran sähkölämmityksen tarve tai sen ja halkojenpolttamisen suhde.
Kun sähkönkäytön tarvitsema teho on vain 8000 MW, kuten kesällä, ja tuulee, on niin, että ydinvoimaloita kannattaa seisottaa, jottei sähköstä tulisi jätettä, ja sen vastaanottamisesta tulisi maksaa.
Yksi veikkaamisen muoto ovat kahden vuoden kiinteähintaiset sähkösopimukset, toinen ääripää on pörssisähkö. Tuntipörssisähkö muuttuu 15 minuutin välein hinnaltaan vaihtuvaksi varttipörssisähköksi. Toisaalta on niin, että pörssisähkösopimusten ja kahden vuoden kiinteähintaisten sopimusten väliin on kehitelty muitakin sopimustyyppejä, esimeriksi kuukausisähkö, mistä sopimuksesta pääsee irti 14 vuorokaudessa: seuraavan kuukauden hinta määräytyy edellisen kuukauden hintatasotietojen perusteella. https://www.kokkolanenergia.fi/fi/sahko ... rhe/tyyni/
Näin ei välttämättä tarvitse mennä perjntaisaunaan lauantaina aamuyöllä siksi, että sähkö on halvinta siloin kuin työpaikat ja kotitaloudet nukkuvat.
Google Kaupan ohjelmia
Sähköseuranta https://play.google.com/store/apps/deta ... _app&hl=fi
Tuntihin ta https://play.google.com/store/apps/deta ... inta&hl=fi
Fingrid - sähkön kantaverkko
Sähköntuotanto ja sähkönkulutus https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinainf ... a-tuotanto
Käsitteitä https://www.fingrid.fi/sivut/yhtio/sanastoa
Teollisuuden Voiman Olkiluoto-3 -reaktori. https://www.google.fi/search?q=Olkiluot ... nt=gws-wiz
Loviisan ydinvoimalaitos https://www.google.fi/search?sca_esv=86 ... 75&dpr=1.5
- https://www.google.fi/search?q=Loviisan ... s-wiz-serp
Ehkä yksi suurimmista rauhanajan onnettomuuksista voisi olla Loviisan ydinvoimalaitoksen onnettomuus, mikä saattaisi johtaa Loviisan kaupungin väestön evakuoimiseen Kotkaan, Kouvolaan, Porvooseen ja Lahteen. Lisäksi Kotkan keskussairaala, Kouvolan aluesairaala, Porvoon keskussairaala ja Päijät-Hämeen keskussairaala voisivat saada säteilypotilaita. Tämä edellyttäisi sitä, ettei toimintaa hoitaisi vain Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen pelastustoimi sopimuspalokuntineen ja Kymenlaakson hyvinvointialue sopimuspalokuntineen, vaan kunnat ajautuisivat Loviisan kaupungin lisäksi mukaan. Melkoinen paniikki saattaisi aiheuttaa liikenneonnettomuuksiakin välikuntien alueella ja viestinnän tarvetta varsinkin, mikäli olisi sähkökatkoksia ja mikäli matkapuhelimet tai niiden Internet-verkko eivät toimisi.
Sosiaali- ja terveysmiinsteriön säteilyturvakeskus järjestää kansainvälisesti suositeltuja kenttämittauksia kriisitapauksessa 20 kilometrin säteellä voimalasta. Niitä suorittaisivat myös sopimuspalokunnat säteilysuojapuvussa annostusmittarein varustettuna. Yleensä mittareita, virallisia, on 255, mutta tieto jaetaan pääasiassa niin ikään tehokkaasti ja riskialttiisti Internet:ssä.
Yleisradion tekstitelevisio: säteily https://haku.yle.fi/?page=1&query=s%C3%A4teily
Sähkön hinnat
Säteilylainsäädäntö ja liperiläinen Kata Electronics
https://yle.fi/a/3-7476467
https://www.kata.fi/kata-safety-2
Säteilymittareita virallisten sosiaali- ja terveysministeriön säteilyturvakeskuksen 255 virallisen mittarin lisäksi voi olla Helsingin kaupungin, Ahvenanmaan maakunnan ja 21 hyvinvointialueen pelastusasemilla ja sopimuspalokunnilla. Tieto säteilyn tilasta voi olla lähemänä kuin uskoisikaan, Lisäksi mittareita voi olla varuskunnissa. Aikoinaan säteily kuului huoltojoukoille, sitten se siirrettiin pioneerijoukkojen suojelupioneereille.
21 hyvinvointialueella pelastustoimesta 309 kuntien osuuden lisäksi vastaavat poliittisesti hyvinvoitialuevaltuutetut. Pelastustoimellle ei ole runsaasto varoja siksi, että hyvinvointialueilla ei ole verotusoikeutta niin kuin oli kunnilla silloin kun pelastustoimi kuului niille tai niiden maakuntaliitolle tai keskuskaupungille, vaan valtiovarainministeriössä säännellään tuloja EMU-leikkausten hengessä.
Toinen asia on sitten se, että kaikki pelastustoimen epäiltävät vajaukset pyritään selittämään tietoturvaluokkaan IV kuuluvaiksi, vaikka näin ei olisi ja vaikka asiaa ei olisi koeistettu hallinto-oikeudessa.
Yksi haaste on se, että kun säteilyturvakeskus luottaa siihen, että se voi tiedottaa Yleisradion kautta, kriittieksi tekijäksi muodostuu Digitan toimivuus Radio Suomen ja YleX:n yleisradio-1:n ja yleisradio-2:n, ilmavalvontaselossteiden, osalta. Ilmavalvontaselosteet ovat toteutetut rajallista määrää lentolaitteita käsittäviksi, mutta eivät kymmeniä lennokkeja.
Väestönsuojelua, pelastuslain omaehtoista väestönsuojelua markkinoidaan 72 tunnin, kolmen vuorokauden varautumisella, Tätä ennen on ollut puhe 14 vuorokauden istumisesta väestönsuojassa, suojassa ionisoivalta gammasäteilyltä.
Kata Electronicsilla voisi olla säteilymittari, mikä tuottaisi sähkötysmuodossa mittaustuloksensa. Muoto voisi olla vaikka kuntanumero ja mittaustulos tavanomaisesti mikro-Sieverteinä. Näin tavallaan saataisiin 255 mittauspisteen lisäksi tieto kunnanosissa yksityisistä mittareista hieman kuin APRS:n WX-säätiedot. https://www.aprs.fi
Varautuminen radioamatööritoiminnassa on ollut paljolti 20 vuotta yhteyskokeiluja. Sitä ei ole oikein saatu integroiduksi kuntien palolaitoksille, aluepelastuslaitoksille eikä hyvinvointialueille laajasti ja vakioidusti. Joillain radioamatööriyhteisöillä on yhteistoimintaa, kun Etelä-Savon hyvinvointialueella sekä Mikkelin Seudun ja Pieksämäen Radioamatööreillä sekä Keravan ja Vantaan hyvinvointialueilla Suomen suurimman Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen ja Vantaan Radioamatöörien kesken.
Verkkosähköttömään tilaan on olemassa seinäpuhelimia, mitkä hälyttävät VHF:llä paikalliset ja tai johtokeskuksen. Tämä on jonkinlainen käytännlön tunnustus VHF:lle. Vaikka HF:n ulkopuolella VHF:ää ja UHF:ää eivät oikein osa DXCC-radioamatööreistä tunnista eivätkä tunnusta, on edelleen 140 MHz - 150 MHz - 160 MHz kova sana käytännlön toimissa. Koko maailma ei mahdu samaan aikaan 1846 MHz:lle, 3699 MHz:lle, 7066 MHz:lle eikä 14267 MHz:lle, vaan täytetään oikein eli käytetään lyhyimmät ja laajakaistaisimmat taajuudet ensin ja törsätään sitten vasta 100 km - 300 km helposti täyttävät kaukoradiopuhelutaajuudet kaiken kriisin keskellä. Keskeistä oilsi se, että kaaosverkko orgaanisesti järjestyisi tillapäisverkoksi. Ellei ole radiotoistimia riittävästi ja ellei niissä ole akutusta ja/tai aggregatisointia, niin tiedon valtatielltä kannattanee siirtyö tiedon muurahaispoluille vaikka kapealla datalla: FT8:lla nuuskien JS8(Call):lle.
Tämä nyt kutienkin edellyttäisi radioamastöörien saamista hyvinvointialueiden muuttotappiollisiin Maidengead locator -1980 -ruutuihin vaikka kolmannen luokan radioamatööritutkinnolla. Järjestelmäajattelu edellyttäisi tuntemattomaan järjestelmään ja järjetelmättömyyteen perehtymistä Open Source Intelligencen menetelmin.
https://www.google.fi/search?q=stuk+s%C ... s-wiz#ip=1
https://www.kata.fi/kata-safety-2
Säteilymittareita virallisten sosiaali- ja terveysministeriön säteilyturvakeskuksen 255 virallisen mittarin lisäksi voi olla Helsingin kaupungin, Ahvenanmaan maakunnan ja 21 hyvinvointialueen pelastusasemilla ja sopimuspalokunnilla. Tieto säteilyn tilasta voi olla lähemänä kuin uskoisikaan, Lisäksi mittareita voi olla varuskunnissa. Aikoinaan säteily kuului huoltojoukoille, sitten se siirrettiin pioneerijoukkojen suojelupioneereille.
21 hyvinvointialueella pelastustoimesta 309 kuntien osuuden lisäksi vastaavat poliittisesti hyvinvoitialuevaltuutetut. Pelastustoimellle ei ole runsaasto varoja siksi, että hyvinvointialueilla ei ole verotusoikeutta niin kuin oli kunnilla silloin kun pelastustoimi kuului niille tai niiden maakuntaliitolle tai keskuskaupungille, vaan valtiovarainministeriössä säännellään tuloja EMU-leikkausten hengessä.
Toinen asia on sitten se, että kaikki pelastustoimen epäiltävät vajaukset pyritään selittämään tietoturvaluokkaan IV kuuluvaiksi, vaikka näin ei olisi ja vaikka asiaa ei olisi koeistettu hallinto-oikeudessa.
Yksi haaste on se, että kun säteilyturvakeskus luottaa siihen, että se voi tiedottaa Yleisradion kautta, kriittieksi tekijäksi muodostuu Digitan toimivuus Radio Suomen ja YleX:n yleisradio-1:n ja yleisradio-2:n, ilmavalvontaselossteiden, osalta. Ilmavalvontaselosteet ovat toteutetut rajallista määrää lentolaitteita käsittäviksi, mutta eivät kymmeniä lennokkeja.
Väestönsuojelua, pelastuslain omaehtoista väestönsuojelua markkinoidaan 72 tunnin, kolmen vuorokauden varautumisella, Tätä ennen on ollut puhe 14 vuorokauden istumisesta väestönsuojassa, suojassa ionisoivalta gammasäteilyltä.
Kata Electronicsilla voisi olla säteilymittari, mikä tuottaisi sähkötysmuodossa mittaustuloksensa. Muoto voisi olla vaikka kuntanumero ja mittaustulos tavanomaisesti mikro-Sieverteinä. Näin tavallaan saataisiin 255 mittauspisteen lisäksi tieto kunnanosissa yksityisistä mittareista hieman kuin APRS:n WX-säätiedot. https://www.aprs.fi
Varautuminen radioamatööritoiminnassa on ollut paljolti 20 vuotta yhteyskokeiluja. Sitä ei ole oikein saatu integroiduksi kuntien palolaitoksille, aluepelastuslaitoksille eikä hyvinvointialueille laajasti ja vakioidusti. Joillain radioamatööriyhteisöillä on yhteistoimintaa, kun Etelä-Savon hyvinvointialueella sekä Mikkelin Seudun ja Pieksämäen Radioamatööreillä sekä Keravan ja Vantaan hyvinvointialueilla Suomen suurimman Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen ja Vantaan Radioamatöörien kesken.
Verkkosähköttömään tilaan on olemassa seinäpuhelimia, mitkä hälyttävät VHF:llä paikalliset ja tai johtokeskuksen. Tämä on jonkinlainen käytännlön tunnustus VHF:lle. Vaikka HF:n ulkopuolella VHF:ää ja UHF:ää eivät oikein osa DXCC-radioamatööreistä tunnista eivätkä tunnusta, on edelleen 140 MHz - 150 MHz - 160 MHz kova sana käytännlön toimissa. Koko maailma ei mahdu samaan aikaan 1846 MHz:lle, 3699 MHz:lle, 7066 MHz:lle eikä 14267 MHz:lle, vaan täytetään oikein eli käytetään lyhyimmät ja laajakaistaisimmat taajuudet ensin ja törsätään sitten vasta 100 km - 300 km helposti täyttävät kaukoradiopuhelutaajuudet kaiken kriisin keskellä. Keskeistä oilsi se, että kaaosverkko orgaanisesti järjestyisi tillapäisverkoksi. Ellei ole radiotoistimia riittävästi ja ellei niissä ole akutusta ja/tai aggregatisointia, niin tiedon valtatielltä kannattanee siirtyö tiedon muurahaispoluille vaikka kapealla datalla: FT8:lla nuuskien JS8(Call):lle.
Tämä nyt kutienkin edellyttäisi radioamastöörien saamista hyvinvointialueiden muuttotappiollisiin Maidengead locator -1980 -ruutuihin vaikka kolmannen luokan radioamatööritutkinnolla. Järjestelmäajattelu edellyttäisi tuntemattomaan järjestelmään ja järjetelmättömyyteen perehtymistä Open Source Intelligencen menetelmin.
https://www.google.fi/search?q=stuk+s%C ... s-wiz#ip=1
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa