Etätyön luonteesta

Alue kaikelle mahdolliselle keskustelulle, muista kuitenkin palstan säännöt ja hyvät tavat.
oh2op

Etätyön luonteesta

ViestiKirjoittaja oh2op » 23.06.2025 12:15

https://www.talouselama.fi/uutiset/a/c0 ... CRsMCRoMA..

Radioamatöörit ovat lähes aina etänä, niin usein, että etäksi katsotaan lähinnä vain remote-asema. Lähityötä on tapaaminen kahviautomaatilla. Itse asiassa radioamatööriyden ja vapaaradismin sosiologiaa voisi tutkia. Yksi reunakysymyksistä on tavoitettavuus, radiotaajuusmääräys sekä radiospektrin osaaminen.

On olemassa käsite, tai sen kaltainen käsite, kuin yksinäisen taistelijan etenemismuodot. Ryömiminen lienee QRP:ä ja rynnäkkö laajakaistaa. Niitä kutsutaan myös yksinkertaisen miehen etenemismuodoiksi.

On kehitetty käsite älyttömín QSO. Mitäpä jos Pajulahteen vuodeksi 2027 joku kehittäisi vuoden älykkäimmän QSO:n?

Etelä-Karjalan CB-yhteyskokeilussa logiin kirjataan myös se, vaikka meklari ei itse saa yhteyttä etäiseen asemaan, joka meklarin lähiasema välittää. Tätä käytäntöä on mm. Lahden seurun RHA68-yhteyskokeilussa perjantaisin kello 21-22 ja Etelä-Karjalan CB-yhteyskokeilussa. Tämä joint-ajattelu on levinnyt mm. link16:lla ja muilla radiolinkeillä hävittäkälentokoneisiinkin.

Sitten on toisenlainen käytäntö, ilmeisesti DOSAAFista. Jos joku kaukainen, dx-asema, saa yhteyden meklariin, niin meklari pyytää vielä odottamaan jonkin verran, jotta saadaan toinen ja kolmas asema kokeilemaan, ei yhteyttä pidättelevään meklariin, vaan toiseen dx:ään. Näin jaettu ilo on moninkertainen ilo.

Joskus tulee ajatelleeksi, onko tämä kohtelias tapa geneerinen vai onko se säännöksi muodostunut käytäntö "mittaamattomilla" Venäjän aroilla.

Itse asiassa radioamatööritoiminnan sosiologian pohtiminen saattaisi parantaa hyvinä käytäntöinä liikennöimisen laatua. Joskus on niin, että teknikkaohjesäännöt ovat olleet julkisia, mutta viestiliikenneoppaat ovat olleet luokkaa "ei tietoa sivullisille" eli nykysuomeksi tietoturvaluokka IV, luottamuksellinen. Näin ollen voitaneen epäillä, että jopa käyttöohjeita tärkeämpää ovat yhteyssuhteet. Yleisesti ottaen RHA68 ja CB saattavat tuottaa enemmän wanhoja tuttuja kuin DXCC.

CB on sekä QRP:ä että HF:ää.

Palaa sivulle “CQCQCQ”