Tapio, OH6UBZ/mm; saapumassa puolivälin ”pit-stoppiin” ylihuomenna

Alue kaikelle mahdolliselle keskustelulle, muista kuitenkin palstan säännöt ja hyvät tavat.
OH2BU
Viestit: 144
Liittynyt: 14.02.2014 12:24

Tapio, OH6UBZ/mm; saapumassa puolivälin ”pit-stoppiin” ylihuomenna

ViestiKirjoittaja OH2BU » 04.11.2018 17:07

Tapio, OH6UBZ/mm; saapumassa puolivälin ”pit-stoppiin” ylihuomenna
- Purjehdus puolivälissä, Hobartin "pit-stop" odottaa ylihuomenna.
- Radioamatööreillä ylimääräiset skedit lähipäivinä
- Veneen pohja täynnä hanhenkauloja – poisto Hobartissa
- Tapio selvisi suurimmasta myrskystä ja virtuaalinen turva-auto auttoi häntä
- Meripartiolainen Väinö, 8 vuotta, piti yhteyden Tapioon
- RF-häiriöt saatu osin kuriin kiitos Matin, OH7SV
- Paljon medianäkyvyyttä
- Päivittäiset skedi- ja mediatiedot sivulta www.oh3ac.fi

Purjehdus puolivälissä, Hobartin "pit-stop" odottaa ylihuomenna.
Tapion, OH6UBZ/mm; maailmanympäri-yksin-nonstop-kilpapurjehdus on puolivälissä. Näillä hetkillä Tapion takana on 25.500 km ja yhtä paljon jäljellä. Tapion ennustetaan pääsevän maaliin Ranskaan 24.3.2019.

Ylihuomenna, ti 6.11.2018 Tapio saapuu Australian Tasmanian, VK7; Hobarttiin. Kyseessä on Formula-kielellä lähinnä pitstop tai "läpiajorangaistus". Tapion pitää olla Hobartin lahdella 90 minuuttia kahden poijun välissä. Hän voi pudottaa järjestäjien eteen työntämään haaviin filmejä, muistikortteja tai postia, mutta hän ei saa ottaa vastaan mitään fyysistä apua tai tavaraa maista. Jos Tapion vaimo olisi paikalla, edes suukkoa ei saisi antaa. Järjestäjät kuitenkin haastattelevat ja kuvaavat Tapiota lähelle tulevasta veneestä.

Radioamatööreillä ylimääräiset skedit lähipäivinä
Koska Tapion veneen Asterian dieselmoottori ei toimi, viimeiset mailit lahden poukamaan tulevat olemaan hänelle tuskaisat. Lähestymiseen tarvitaan sopivat tuulet ja paljon onnea.

Tapio pyysi tänään häntä avustavalta radioamatööriryhmältä ylimääräisiä skedejä lähestymistä varten. Uusilla skediajoilla, lähinnä 40 metrillä, Tapiolle annetaan tarkka positio ja Jari, OH6QU; tekee viimeisimmät tuuliennusteet. Viimeiset metrit tulevat olemaan millimetrityötä.

Veneen pohja täynnä hanhenkauloja – poisto Hobartissa
Tapion veneen pohja on täynnä "goose barnacles" eli hanhenkauloja, eräänlaisia kotiloita. Näitä salamatkustajia on niin paljon, että veneen pohjassa ei ole edes kämmenen kokoista aluetta ilman niitä.

Hanhenkaulat ovat Etelämeren vakituinen riesa. Eestilaisellä Ukulla, ES1UKU; on niitä myös runko täynnä. Ne hidastavat matkaa helposti 0.5-1,5 solmua, joka kokonaisajassa tarkoittaa noin kahta viikkoa.

Hanhenkaulat on pakko poistaa mekaanisesti. Veden lämpötila on kuitenkin vain 11-12 C. Kaapiminen on fyysisesti raskasta, koska se on pakko tehdä sukeltamalla ja kestää tuntikausia. Tapio on inventoinut tarvittavat työkalut ja ryhtyy työhön heti saavuttuaan Hobartin lahdelle. Tapio on saanut radioamatöörien kautta kymmeniä ohjeita ja neuvoja ympäri maailmaa siitä, miten työ sujuisi parhaiten.

Asteria-veneen pohja on maalattu neljään kertaan myrkkymaalilla, jonka pitäisi estää merielävien kiinnittymisen pohjaa. Suomen lainsäädäntö on kuitenkin Euroopan tiukin, jopa EU-direktiivejä tiukempi, ja kieltää tarpeeksi myrkyllisten maalien hallussapidon ja käytön jopa 100.000 € sakolla.

Tapio selvisi suurimmasta myrskystä ja virtuaalinen turva-auto auttoi häntä
Ennen viikonloppua Tapio kohtasi tähän mennessä suurimman myrskynsä. Oli luvattu jopa 50 solmua puuskissa ja 10-12 m aallokkoa. Kilpailun järjestäjät ilmoittivat, että Tapio on ainoa, joka ei myrskyä pysty välttämään ja toivottivat vain ”Good Luck, Tapio, hope to see you in Hobart” Englantilainen Susie ja unkarilainen Istvan, HA5CKI; olivat ehtineet jo suojaisiin poukamiin Tasmaniassa eikä heillä ollut hätää. Kumpikin joutui odottamaan toista vuorokautta myrskyn laantumista. ”Virtuaalinen turva-auto” siis auttoi Tapiota reilusti saamaan kiinni näitä kahta.

Jari, OH6QU; ohjasi Tapiota tuuliennusteilla koilliseen, ainoaan suuntaan jossa saattoi säästää myrskystä muutaman solmun. Suomessa oltiin huolestuneita, koska jo pienimmissä myrskyissä on kolme kilpakumppania joutunut merihätään ja keskeyttämään.

Tapio tuli kuitenkin skedille ”sunnuntaipuku päällä ja kravatti suorassa”, kuin tavalliselta sunnuntaikävelyltä ja kertoi seuraavaa:
”… tässä UBZ. Kaikki hyvin täällä. Kyllä vettä on mennyt yli reippaasti, ei kuitenkaan mitään knockdown- tasoista. Vettä on tullut jytisemällä kylkeen ja päälle, vene ei ole kuitenkaan oikeastaan kunnolla kallistunut. Aallokkoa on jäljellä, täytyy odotella että se laantuu että pääsee kääntymään kohti Tasmaniaa. Nyt pystyy jiiippaamaan ja sitten laittamaan lisää purjetta.”

Meripartiolainen Väinö, 8 vuotta, piti yhteyden Tapioon
Kari, OH1UH; oli kutsunut asemalleen Ikaalisiin tamperelaisen ”Nihaman Saukot” merilippukunnan, mukana 8-vuotias Väinö. Tapio ja Väinö pitivät keskenään radioyhteyden. Yhteyden aikana Tapio kyseli Väinön purjehdusharrastuksesta, lähetti terveisiä lippukunnalle ja pyysi Väinöä soittamaan hänelle ensi huhtikuussa, kun hän palaa Suomeen. Tapio lupasi tulla kertomaan partiolippukunnalle purjehduksestaan. Kari, OH1UH; kertoi että yhteys ”nosti tunteita” ja paikalla olleet partiolaiset olivat aivan täpinöissään voidessaan puhua purjehtijaan toisella puolella maapalloa.

RF-häiriöt saatu osin kuriin kiitos Matin, OH7SV
Tapion, OH6UBZ/mm; kumpikin akkuryhmä on saatu kertaalleen ladattua täyteen ja niiden toiminta vakiinnutettua. Latausasteet ovat nyt 90 %:n ympärillä ja jännitteet 12.3-12.8 V. Aina radioyhteyttä pitäessään hydrogeneraattorin monitori on kuitenkin hälyttänyt todella pahasti RF:n eli radioaallon kiertäessä pienessä veneessä.

Tapio teki maadoituksia Matin, OH7SV; antamilla ohjeilla. Nyt RF-häiriö on enää satunnainen ja tilanne paremmin hallinnassa. Tnx, Matti!

Paljon medianäkyvyyttä
Tapion purjehdus ja radioamatööörien osuus on saanut runsaasti medianäkyvyyttä.

MTV3:n Seitsemän Uutiset ja Kymmenen Uutiset näyttivät hienon ja sympaattisen jutun Tapion purjehduksesta ja radioamatöörien roolista siinä. Insertissä Tapio rehellisesti toteaa, että "ilman radioamatöörien apua hän olisi todennäköisesti keskeyttänyt." Kaksi minuuttia pitkän uutisen voit katsoa alla olevasta linkistä. Uutinen tavoitti noin 1,3 milj katsojaa!
http://www.oh3ac.fi/MTV3_26.10.2018.mp4

Helsingin Sanomat on toistaiseksi tehnyt seitsemän juttua purjehduksesta.

Päivittäiset skedi- ja mediatiedot sivulta www.oh3ac.fi
Lahden Radioamatöörikerho ry:n, OH3AC; kotisivulta www.oh3ac.fi löytyy päivittäin seuraavan skedin ajankohta, taajuus ja antennisuunta. Sivulta löytyy myös linkit tai *.pdf -kopiot tiedotusvälineissä olleisiin Tapion purjehdukseen liittyviin artkkeleihin.

Tapiota, OH6UBZ/mm; auttava radioamatööritiimi on kiitollinen useista sekä hameilta että muiltakin tulleesta arvokkaasta avusta. Tiimin ydinryhmään kuuluvat Jari, OH2BU; Jari, OH6QU; Jari, Oh6BG; Hannu, OH1HAQ; ja Antti, OH5TB, sekä näiden lisäksi yli 20 hami-asiantuntijaa ja avustajaa.

Jari, OH2BU


Palaa sivulle “CQCQCQ”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa