Sivu 1/1

Pengottaminen kannattaa myyjälle

Lähetetty: 01.05.2025 12:11
Kirjoittaja oh2op
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011200664.html

Ihmiset pitävät penkomisesta. Yksi pengottamisen malliesimerkki on viestiliikenteestä. Kun ajanmukaisen matkapuhelimen kansikotelo maksaa 19,90 €, ja kun puhelimen malli vanhenee, niin silloin 9,90 € tai 5,00 € maksavat vanhojen puhelinten kotelot kaadetaan läjään, ja menee monta minuuttia tarkistaa, löytääkö omaa vanhaa, mutta edelleen toimivaa puhelinta vastaavan kotelon ei Elisalla, DNA:lla eikä Telialla niin kuin ei Tokmannillakaan ole tuolia, mihin voisi istahtaa penkomisen ajaksi. Näin ollen ilmeisesti osa kansista muuttuu miltei suosiolla muovijätteeksi, kun transaktioanalyyttinen informaatiokustannus kohoaa ajallisesti suureksi vaihtoehtoiskustannuksena,

Entäpä jos vastukset ja kondensaattorit voisi penkoa säkistä?

Asiakas on usein outo. Hän ei noudata teollista logiikkaa niin kuin Mac Donald's tai jotkut liukuhihnaksi muutetut ravintolat. Näennäistarjousten tehtaileminen tiedottamalla on vähittäiskaupan taito. Ei tarvitse kuin asetella ja kehittää tarina. Siksi puhuminen kannattaa ajoittain melko paljon tekemisen ohella. Postmodernismissa tekemisestä kertominen on jopa tärkeämpää kuin tekeminen.

Hannu Aaltonen on yksi Suomenen menestyneimmistä K-citymarket - kauppiaista.
https://www.google.fi/search?q=Hannu+Aa ... nt=gws-wiz