https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/202831 ... tanumeroon
Ajoneuvot alkavat ottaa yhteyttä hätäkeskuslaitokseen. Lienee mielenkiintoista, miten hyvää palvelua eri autot saavat verrattuna muihin hätäkeskukseen yhteen ottaviin, ja miten paljon autot ottavat aiheetta yhteyttä hätäkeskukseen. Jotkut teollisuuslaitokset ovat saattaneet tehtä automaattisesti monta yhteydenottoa, jotka sitten eivät ole johtaneet pelastustoimiin järjestelmävirheen vuoksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/ECall
Suomessa ehkä yksi tai kaksi ihmishenkeä vuodessa pelastuu eCall -järjestelmällä.
Sähkökatkostilanteessa ei Keravan hätäkeskukseen, satelliittipuhelinnumeroon, +358 92 3550545, voi lähettää tekstiviestejä, joten tässä mielessä oikeastaan ajoneuvot alkavat olla paremmassa asemassa kuin elävät soittajat. Ajoneuvoltajan ei edellyttetä puhekykyä, vaan dataliikenne riittää.
Autojen hätäsanomia ei voida kuitenkaan epäillä eikä kyselemällä dementoida, koska eCall on vakavasti harkittu Euroopan unionin komission ohjelma. Itse asiassa ehkä varma tapa saada apu - edes jonkinlainen - perille olisi usuttaa ajoneuvo soittamaan eCall:na hätäviesti kuin yrittää itse sopertaa jotain. Varmaankin heikosti puhuvat vanhukset, lapset, alkoholin vaikutuksen alaiset tai päihteiden vaikutusten alaiset saavat avun varmemmin perille, jos ajoneuvo ottaisi heidän itsensä asemesta yhteyden hätäkeskuslaitokseen. EMU-leikkausten kannalta on oleellista, että turhia avunpyyntöjä hätäkeskuslaitokseen karsitaan. Moni auto alkaa olla uskottavampi hätäkeskukseen yhteydenottaja kuin epämääräisissä vaikeuksissa oleva maan asukas.
Älykkäitä autoja on ollut ennenkin, esimerkiksi Volkswagen Herbie 1970-luvulla.
https://www.youtube.com/results?q=riemukupla
Walt Disney on luotettavasti tallentanut sen vaiheita.
eCall: Ford ja Mercedes-Benz ottavat itse yhteyden hätäkeskukseen
Opelin OnStar Re: eCall: Ford ja Mercedes-Benz ottavat itse yhteyden hätäkeskukseen
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-200 ... ml?ref=rss
http://www.iltalehti.fi/autot/201609062 ... 1473237491
Puheluja autosta kehitellään muutoinkin. Opel esitteli suomenkielisen vastaajapalvelu OnStarin.
http://www.iltalehti.fi/autot/201609062 ... 1473237491
Puheluja autosta kehitellään muutoinkin. Opel esitteli suomenkielisen vastaajapalvelu OnStarin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa