eCall: Ford ja Mercedes-Benz ottavat itse yhteyden hätäkeskukseen

Alue kaikelle mahdolliselle keskustelulle, muista kuitenkin palstan säännöt ja hyvät tavat.
oh2op
Viestit: 4310
Liittynyt: 28.03.2014 04:32

eCall: Ford ja Mercedes-Benz ottavat itse yhteyden hätäkeskukseen

ViestiKirjoittaja oh2op » 02.09.2016 19:21

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/202831 ... tanumeroon

Ajoneuvot alkavat ottaa yhteyttä hätäkeskuslaitokseen. Lienee mielenkiintoista, miten hyvää palvelua eri autot saavat verrattuna muihin hätäkeskukseen yhteen ottaviin, ja miten paljon autot ottavat aiheetta yhteyttä hätäkeskukseen. Jotkut teollisuuslaitokset ovat saattaneet tehtä automaattisesti monta yhteydenottoa, jotka sitten eivät ole johtaneet pelastustoimiin järjestelmävirheen vuoksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/ECall

Suomessa ehkä yksi tai kaksi ihmishenkeä vuodessa pelastuu eCall -järjestelmällä.

Sähkökatkostilanteessa ei Keravan hätäkeskukseen, satelliittipuhelinnumeroon, +358 92 3550545, voi lähettää tekstiviestejä, joten tässä mielessä oikeastaan ajoneuvot alkavat olla paremmassa asemassa kuin elävät soittajat. Ajoneuvoltajan ei edellyttetä puhekykyä, vaan dataliikenne riittää.

Autojen hätäsanomia ei voida kuitenkaan epäillä eikä kyselemällä dementoida, koska eCall on vakavasti harkittu Euroopan unionin komission ohjelma. Itse asiassa ehkä varma tapa saada apu - edes jonkinlainen - perille olisi usuttaa ajoneuvo soittamaan eCall:na hätäviesti kuin yrittää itse sopertaa jotain. Varmaankin heikosti puhuvat vanhukset, lapset, alkoholin vaikutuksen alaiset tai päihteiden vaikutusten alaiset saavat avun varmemmin perille, jos ajoneuvo ottaisi heidän itsensä asemesta yhteyden hätäkeskuslaitokseen. EMU-leikkausten kannalta on oleellista, että turhia avunpyyntöjä hätäkeskuslaitokseen karsitaan. Moni auto alkaa olla uskottavampi hätäkeskukseen yhteydenottaja kuin epämääräisissä vaikeuksissa oleva maan asukas.

Älykkäitä autoja on ollut ennenkin, esimerkiksi Volkswagen Herbie 1970-luvulla.
https://www.youtube.com/results?q=riemukupla

Walt Disney on luotettavasti tallentanut sen vaiheita.

oh2op
Viestit: 4310
Liittynyt: 28.03.2014 04:32

Opelin OnStar Re: eCall: Ford ja Mercedes-Benz ottavat itse yhteyden hätäkeskukseen

ViestiKirjoittaja oh2op » 10.09.2016 08:14

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-200 ... ml?ref=rss

http://www.iltalehti.fi/autot/201609062 ... 1473237491

Puheluja autosta kehitellään muutoinkin. Opel esitteli suomenkielisen vastaajapalvelu OnStarin.


Palaa sivulle “CQCQCQ”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 92 vierailijaa